Boeing fabriek en Seattle

27 juli 2017 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

Wij waren vandaag natuurlijk vroeg wakker, onze bioritme is volledig van slag. Eerst gaan ontbijten in het restaurant. Angele een boterham met Avocado en daarnaast een gebakken ei, Arnold aan de yoghurt van fruit en een gezonde bieten met gember sap (moet niet gekker worden). Daarna de auto laten voorrijden en richting de Boeingfabrieken gereden. Normaal ongeveer 35 minuten maar wij zijn verkeerd gereden en er stonden files. Gelukkig waren we op tijd vertrokken en waren wij ruim op tijd bij het museum. Boeing is op 15 juli 1916 opgericht in Seattle, Washington door William Edward Boeing. Boeing is een grote producent van vliegtuigen, zowel civiel als militair, en maakt verder ruimtevaartuigen.​ In Seattle, of eigenlijk in Mukilteo​, staat werelds grootste fabriekshal waar diverse modellen Boeing's worden gebouwd. De hal is zo groot dat Disneyland en de parkeerplaatsen eromheen volledig overdekt zouden zijn. Op deze locatie werken circa 35000 mensen. Ze hebben eigen restaurants, kinderdagverblijven, wasserettes enz. Ze bouwen 5 dagen in de week 24 uur per dag aan de vliegtuigen.

​Met een bus werden wij naar de fabriekshal gebracht en bij de een ingang van een van de ondergrondse tunnels afgezet. We moesten vervolgens 500 meter lopen om een lift te nemen naar de derde etage. In de hal die wij nu van boven konden bekijken werden de Boeing 747 in elkaar gezet. 16 per jaar worden er gefabriceerd.

Daarna zijn wij weer terug gelopen naar de bus en werden wij verderop afgeleverd bij weer een andere tunnel onder het gebouw. Hier wordt de Dreamliner, het nieuwste model van Boeing,  in elkaar geassembleerd. Bijzonder bij de Boeing 787-9 Dreamliner is dat alle onderdelen vanuit de hele wereld komen. De vleugels komen bijvoorbeeld uit Japan, de deuren uit Frankrijk, de flaps uit Australië en de romp uit Italië. In totaal zijn er enkele tientallen leveranciers betrokken bij het toestel. De 787 wordt dus niet zoals de andere modellen in Seattle gebouwd maar wordt hier "slechts" geassembleerd. Je ziet een aantal vliegtuigen achter elkaar staan die in verschillende productie fase bevinden. Als je de medewerkers ernaast ziet lopen besef je pas hoe groot zo'n toestel is en vooral hoe groot het gebouw is. Buiten stond een nieuwe KLM Dreamliner klaar. Ze waren nu bezig om alle tanks volledig te vullen om te controleren of alle afdichtingen niet lekken. Daarna gaan de test piloten van Boeing de eerste test vluchten uitvoeren. Wij mochten zelf geen foto's maken dus wat foto's van internet afgehaald om een indruk te geven hoe groot de hallen zijn.

​Super leuke ervaring. Na de rondleiding zijn wij terug gegaan naar Seattle omdat wij 's middags een rondleiding hadden geboekt in de Underground van Seattle. Hiervoor togen wij naar het oudste stukje van de stad Seattle. Onderweg heerlijk gelunched, beide een gezonde salade.

De stad Seattle had vroeger veel van overstromingen te lijden. Dat was hinderlijk en onhygiënisch: het afval dat bij laag water naar zee spoelde, kwam bij vloed weer terug. Het probleem werd ‘opgelost’ door een grote brand in 1889. Die brand is de geschiedenis ingegaan als The Great Seattle Fire, want praktisch de hele stad – het huidige Downtown brandde af. De stad moest worden herbouwd. Het stadsbestuur nam  twee ingrijpende beslissingen. Hout was voortaan verboden, alle nieuwe gebouwen moesten van steen worden en de hele stad werd opgehoogd zodat er een einde kwam aan de overstromingen en er eindelijk een functionerende riolering kon worden aangelegd. De straten kwamen door deze operatie een paar meter hoger te liggen dan de panden aan weerszijden. Hierdoor keken de huis- en winkeleigenaren, die hun verwoeste panden vaak al hadden herbouwd, vanuit hun begane grond ineens tegen een soort muur aan. Bovendien konden ze vanuit hun huis of winkel de straat alleen bereiken via een steile trap of zelfs een ladder. Het was een onmogelijke situatie, die toch vaak jaren heeft bestaan. De oplossing was om ook op de eerste verdieping een ingang te maken naar de nieuwe hooggelegen straat, met een bruggetje over de open ruimte tussen huis en straat. Daarmee was de eerste verdieping de begane grond geworden. Gaandeweg werd de kloof tussen huis en straat gedicht door er een trottoir overheen te leggen; de vroegere begane grond werd kelder. The Underground tour begint op Pioneer Square. Via enkele trappen kom je op de echte begane grond van de stad. Je loopt dus onder de huidige straten en gebouwen door, bijzondere ervaring. Na deze rondleiding zijn we richting hotel gelopen. we hebben gegeten bij een visrestaurant. Daarna naar het hotel. We zijn nog even naar de "roofbar" geweest op foto's te maken van Seattle bij zonsondergang en daarna snel naar bed. Morgen richting Canada!

1. Egbert Vleeming:
    28 juli 2017
    Beste Angèle, Ben jij of Arnold de schrijver van de leuke verhalen?? Groet vanuit inmiddels Chiang Mai, Egbert
  2. Arnold Jehee:
    28 juli 2017
    Hallo Egbert,

Het betreft een co-productie. Een van ons start met het bericht en de ander leest corrigeert en vult aan.
    Hoe hebben jullie het?

Veel lees plezier,