Charleston

19 augustus 2016 - Charleston, South Carolina, Verenigde Staten

Vandaag zijn we vroeg opgestaan. We moesten de boot van half 10 richting Fort Summer halen. De beschietingen van dit fort in april 1861 door de geconfedereerde eenheden (het noorden) luidde de burgeroorlog in. Het fort speelt daarom een belangrijke rol in de geschiedenis van Amerika. Na het ontbijt zijn we dus richting de stad vertrokken. Met een ferry voeren we in ruim een half uur naar het fort.

Ondertussen vertelde een ranger (het fort is een national parc) over de geschiedenis en konden we genieten van de skyline van Charleston en het heerlijke briesje want het was weer ondraaglijk warm vandaag. Aangekomen bij het fort konden we getuige zijn van het heisen van de vlag (omdat wij de eerste tour van de dag waren). Het is bijzonder om te zien wat dit voor de Amerikanen betekent. De immens grote vlag mag niet op de vloer komen, daarom werden vrijwilligers gevraagd om braaf in een rijtje de vlag vast te houden. Er boden zich 2 maal zoveel mensen als nodig aan en allemaal waren ze bijzonder serieus. Nadat de vlag gehesen was volgde natuurlijk "the pledge to the flag" waarbij mensen in uniform (dus ook de parkwachters) mochten salueren en de gewone stervelingen hun hand op het hart mochten houden. Nogmaals dit is echt een serieuze zaak waar niet mee gespot mag worden. En hoe mal het ook klinkt, Ik (Angele) word er ook echt ontroerd door. Ik vind het mooi om te zien dat mensen zo trots zijn op hun land. Dat zouden we in Nederland ook eens wat meer moeten zijn. Want na 3 weken vakantie in "het beloofde land" ben ik van mening dat Nederland het "paradijs op aarde" is en dat we dat met z'n allen eens wat meer moeten beseffen in plaats van altijd maar te mopperen. (Ok, genoeg gepreekt!)

Na dit ritueel hebben we het fort bezocht en zijn daarna met de ferry weer terug gevaren. We zijn met de auto naar Downtown gereden en hebben nog een stuk van de wandeling gedaan. We hebben in een erg leuk restaurantje gegeten (Arnold crabsoep en een hamburger, Angele gebakken groene tomaten met pepperoni kaas en grits, de specialiteit van deze streek, en Gumbo) het was erg lekker allemaal.

Daarna zijn we met de auto naar Mont Pleasant gereden, aan de overkant van de baai. In het daargelegen maritiem legermuseum was het vliegdekschip de Yorktown te bezichtigen. Dit schip heeft een belangrijke rol gespeeld in de tweede wereldoorlog tegen Japan en de Vietnam oorlog. Tenslotte heeft dit schip de capsule van de Apollo 8 (eerste bemande raket die de maan heeft bereikt) uit zee gehaald. Daarna mocht het schip met pensioen. Je kunt je geen voorstelling maken van hoe groot zo'n vliegdek is. Op het dek en in de hangar waren ook diverse vliegtuigen en helikopters te zien. Het schip had 3500 man bemanning en is een stad op zich met winkel, tandarts, kapper, medische voorzieningen, diverse keukens, slagerij, bakker, etc. De gewone bemanning had bijzonder slechte onderkomens. Raar dat er zo slecht gezorgd wordt voor mensen die het land verdedigen. Verder konden we in het museum de USS Laffey zien. Dit schip heeft aanvallen van kamikaze piloten in de oorlog met Japan doorstaan, helaas zijn er wel 32 doden gevallen bij de strijd. Indrukwekkend om dan op dit schip te lopen. Tenslotte was er tentoonstelling over de oorlog met Vietnam. Ook hier waren helikopters te zien maar ook barakken en indrukwekkende films. Intussen was het flink gaan onweren dus tussen de buien door zijn we naar de auto gelopen om nog een beetje verder Mont Pleasant te verkennen. We zijn gestopt bij een haventje waar we lekker hebben gegeten met het uitzicht op diverse boten die de haven binnen kwamen varen. Ons afscheidsdiner was heerlijk. Arnold had tonijn op z'n Japans en eend met sinaasappelsaus, Angele had nogmaals de gebakken groene tomaten, dit keer met krab en grits met garnalen en andouille met als site een heerlijke salade.

Na het diner naar het hotel. En daarmee is een einde gekomen aan een heerlijke vakantie met veel geschiedenis. We hebben enorm veel gezien en veel bijgeleerd. Amerika is een heerlijk vakantieland. Bijna dagelijks wordt je verrast hetzij door prachtige natuur of bijzondere gebruiken! Daarnaast zijn de mensen echt heel vriendelijk en voorkomend! We gaan zeker terug!

Morgen checken we om 12 uur uit bij het hotel. Als het goed is vliegen we om 14:50 naar Washington. Daar hebben we 55 minuten om over te stappen. Planning is dat we om 17:25 naar Nederland vliegen! Duimen jullie allemaal met ons mee dat we geen vertraging hebben?

In Nederland zullen we onze laatste blog publiceren!

1. Ilse:
    Goede reis gewenst!!
  2. Jeffrey:
    20 augustus 2016
    Prettige reis en tot morgen!
  3. Merlijne:
    Super vakantie!! Tot morgen! Ik mis jullie!!! Dikke kus jullie top amazone
  4. Arjo:
    21 augustus 2016
    Welkom thuis!!!!! Jullie hebben veel kilometers afgelegd en veel gezien en ervaren! Nu bijkomen van alle indrukken en kilometers!!