Atlanta - Coca Cola World

16 augustus 2016 - Atlanta, Georgia, Verenigde Staten

Vandaag zijn wij naar Coca Cola World geweest. We hadden in Nederland al VIP kaartjes geboekt en onder leiding van een Coca Cola Ambassadeur zijn wij rondgeleid door het museum. We begonnen eerst met een waanzinnige knap gemaakte tranen trekkende film. Moeilijk te beschrijven maar bij mij liepen de tranen over mijn wangen. Bij Angele bleek later ook, gelukkig ;-) Daarna gingen wij het museum in en kregen wij een zeer uitgebreid verhaal te horen over Coca Cola.

Coca-Cola is bedacht in 1886 door de apotheker John Pemberton die eerder een variant op de destijds populaire alcoholische Vin Mariani ontwikkelde die hij Pemberton's French wine coca noemde. Nadat in Pembertons thuisbasis Atlanta in 1886 een verbod op alcoholische dranken was uitgevaardigd, verving hij de wijn door suikersiroop en noemde het drankje Coca-Cola. Het werd verkocht in kruikjes en moest worden aangelengd met water. Toen men de siroop ging mengen met koolzuurhoudend water ontstond de prikkelende drank met de kenmerkende colasmaak.
Het idee om het vocht Coca-Cola te noemen komt van Pembertons zakenpartner Frank Robinson. De zwierige letters op de verpakking zijn ook van hem. De fles is pas in 1915 ontwikkeld. De eerste Coca-Colafabriek werd in 1894 geopend in Vicksburg, Mississippi. In het begin was Coca-Cola enkel in karretjes langs de weg te koop, voor een nickel (5 dollarcent).

De eerste reclame voor Coca-Cola verscheen op 29 mei 1886. In 1888, enkele weken voor de dood van de uitvinder, kocht Asa Griggs Candler, een groothandelaar in farmaceutische producten, de rechten van Coca-Cola voor 2300 dollar. In 1892 werd The Coca-Cola Company opgericht.
Candler begon Coca-Cola een jaar later in het hele land te verkopen, en vanaf 1896 ook in het buitenland. In 1917 trok Candler zich terug uit het bedrijf, en werd burgemeester van Atlanta. De familie Candler verkocht het bedrijf in 1919 voor 25 miljoen dollar aan een bankgroep. Marketing technisch was Candler briljant. Om vraag te creëren deelde hij coupons uit waarmee je gratis een coca cola kon halen, iets wat in die tijd nieuw was. Daarnaast bedacht hij een dispenser die steeds de juiste hoeveelheid siroop gaf. Dit vonden de winkels zo handig en daarom plaatsten ze deze graag op hun toonbank wat ook weer vraag creëerde. Ook is hij een opera zangeres gaan sponseren. Ook dit was nieuw in die tijd. Daarnaast ging hij reclame maken in onder andere kranten. In eerste instantie werd Coca Cola alleen verkocht in Atlanta, maar er werd wel reclame gemaakt in de rest van Amerika. Zo kwam er vanzelf vraag vanuit de rest van Amerika. Op 21 juli 1899 werd het eerste distributie contract afgesloten voor 1 dollar. De winst zit natuurlijk in de verkoop van de geheime kruidenmix, dus dit lijkt weinig maar uiteindelijk heel lucratief voor beide partijen.
Overal ter wereld wordt Coca Cola verkocht maar ook gemaakt. Hierdoor komt het dat de smaak niet overal hetzelfde is. Dit heeft te maken met het water en de suiker die nodig is voor de bereiding. De geheime mix die hier aan toegevoegd wordt, wordt in poedervorm vanuit Amerika aangeleverd, dus niet in siroopvorm.

De oorspronkelijke ontwerpopdracht voor de colafles specificeerde dat de fles zelfs in het donker herkend moest kunnen worden, en tevens dat een gebroken fles nog steeds als een colafles herkenbaar moest zijn. Tot op de dag van vandaag hebben de flesjes nog steeds dezelfde vorm, soms wijken ze hier vanaf maar dat betreft alleen bij speciale gelegenheden.

In het museum heel veel oude reclame materialen en allerlei frisdrank machines. Coca Cola en Diet Cola zijn mee gegaan tijdens een ruimte reis en waren de eerste frisdranken die in de ruimte zijn gedronken.
Aan het eind kon je een heel groot gedeelte van de drankjes die de Coca Cola Company in de wereld verkoopt proeven. Ze hebben dit gedaan per wereld deel. Brrrr een aantal waren echt heel vies. Maar er waren ook een aantal lekkere smaken bij. Ik wist niet dat Diet Coke (onze Coca Cola Light) in zoveel verschillende smaken leverbaar was.

Toen wij na drie uur buiten kwamen kwam de regen met bakken naar beneden, jammer we wilden nog naar het huis en het graf van Martin Luther King maar dat hebben wij dus niet gedaan. Wij zijn in de plaats hiervan naar een aantal malls gegaan, ook leuk. Toen wij terug reden naar ons hotel reden wij door een ontzettend mooi stuk van Atlanta met allerlei hele mooie, maar soms ook bijzonder lelijke, villa's. Ook was er een Golf baan, sportvelden en maneges. Morgen gaan wij richting Savannah.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Toot Kautz:
    18 augustus 2016
    Mensen, leuk jullie verhalen. Zie ook de temp. bij jullie.34o! Gehoord de overstromingen, het zal wel heel benauwd zijn. Jullie nog leuke reis en goede thuisvlucht.