Onderweg naar Bozeman

9 augustus 2017 - Bozeman, Montana, Verenigde Staten

Vandaag een lange reisdag dus vroeg opgestaan. Na een ontbijtje op de kamer vertrokken we stipt om 9 uur op weg naar Bozeman. Wederom een prachtige rit met afwisselende natuur en leuke dorpjes. De rit zelf verliep voorspoedig op een vertraging na in verband met wegwerkzaamheden. Dat blijft een evenement in Amerika. We hebben 10 minuten staan wachten tot we opgehaald werden door een pilotwagen die tergend langzaam ruim 10 mijl lang voor ons reed om ons te begeleiden langs de wegwerkzaamheden die naar schatting over een lengte van 100 meter plaatsvonden. Overigens gaf ons dat wel de gelegenheid eens goed te bekijken hoe men hier met bosbranden omgaat want er woedde in dit gebied ook een brand. Voor de huizen lagen plastic watertanks (denk aan een opblaas zwembad) met daaraan een pomp en slangen die verder het bos in lagen. Op zeker moment zijn we ook langs een evacuatiekamp gereden. Uiteindelijk waren we voorbij de wegwerkzaamheden en liet de pilotwagen ons "los". Onderweg reden we langs enorme ranches en op een bepaald moment voelde we ons echt in het wilde westen toen een kudde koeien onder begeleiding van 3 vrouwelijke cowboys te paard de weg overstak. Het was wel een lange rit vandaag, ongeveer 6 uur. We waren dan ook niet verbaasd toen we Amsterdam op de borden zagen staan.....Tijdens de rit zijn we nog gestopt en hebben we een heerlijke salade gegeten bij een wegrestaurant. Om 4 uur waren we in het hotel. We hebben snel ingecheckt en zijn naar downtown Bozeman gereden. Bozeman is wederom een aardig western dorpje met voor Amerikaanse begrippen nog veel historische elementen. Naar goed "de Vissers" gebruik hebben we onze ogen uitgekeken bij de makelaar en natuurlijk wat huizenkrantjes meegenomen. Er zijn hier ranches te koop voor bedragen van 26 miljoen dollar, ongelooflijk! Bozeman is niet heel groot en na een uurtje hadden we het wel gezien. We zijn doorgereden naar het Grizzly Encounter. Dit centrum vangen ze grizzly beren op. Deze beren hebben nooit in het wild geleefd maar zijn gered uit mensenhanden. Er zijn toch nog altijd mensen die een grizzlybaby kopen als huisdier, je snapt niet wat deze mensen bezield. In het centrum worden ze liefdevol opgevangen en kunnen bezoekers de beesten bewonderen. Leuk hoor zeker omdat we ze nog niet in het wild gezien hebben dus hebben hier een genoeglijk uurtje doorgebracht en zijn toen terug gereden naar het dorp om te eten. Thais vandaag! Na afloop nog even een klein boodschapje gedaan in een bio winkel. Toen we gingen afrekenen werd de caissière erg enthousiast, zij was oorspronkelijk afkomstig uit Nederland, haar vader uit Den Haag, haar moeder uit Noordwijk. Ze was vast al een tijdje weg want sprak nog nauwelijks Nederlands. We waren pas laat thuis (we liepen vandaag voor het eerst sinds onze aankomst in het donker op straat!) dus snel in bad en naar bed morgen naar Yellowstone!