Whistler

29 juli 2017 - Whistler, Canada

Na het Canadian breakfast (eieren, bacon, toast en gebakken aardappeltjes) dat was inbegrepen bij de overnachting zijn we richting Whistler vertrokken. Het was een prachtige rit waarbij we voor het eerst deze reis de prachtige bergen met eeuwige sneeuw hebben gezien. Onderweg zijn we nog gestopt om boodschappen te doen en een koelbox te kopen zodat we vanaf nu weer op de hotelkamer kunnen ontbijten en kunnen picknicken. Beter voor de lijn en de beurs. We zijn ook nog gestopt bij een waterval. Er was een korte wandeltocht naar toe. Het pad werd doorkruist door een spoorlijn en we hadden het geluk dat net op het moment dat wij er liepen de prachtige Rocky Mountaineer langs kwam rijden. Een leuke tussenstop dus maar daarna snel op weg naar Whistler. Whistler is bekend van de Olympische Winterspelen van 2010. Hiervoor was het een klein nietszeggend dorp nu is het het grootste Canadese skiresort. Ook in de zomer is het een buitensport paradijs. Je kunt er heerlijk wandelen er zijn enkele golfbanen maar de meeste mensen komen in de zomer om te mountainbiken. Met een stoeltjeslift/gondel laten ze hun moutainbike maar boven vervoeren om zich vervolgens helemaal beschermd met helm en beenbeschermers van de berg af te storten. Je weet echt niet wat je ziet. Wij denken zomaar dat dit plaatsje het walhalla voor Merlijne zou zijn. We waren rond half 12 in Whistler en konden meteen inchecken. Hierna togen we naar de grootste attractie van het dorp: the Peak to Peak gondola. Deze gondel verbindt de 2 hoogste bergtoppen (Whistler Mountain en Blackcomb Mountain) met elkaar. Je overbrugt met deze gondel een dal. Op het hoogste punt ben je 436 meter boven de grond. Om bij de Peak to Peak gondola te komen moesten we eerst met een gondel naar ongeveer 1800 meter hoogte.  Daar hebben we eerst geluncht en een rondje gewandeld. Vanaf dit punt zijn we met een stoeltjeslift nog hoger de berg op gegaan naar de eeuwige sneeuw. Het was de bedoeling dat we boven een klein stukje zouden wandelen en daarna met de stoeltjeslift weer naar beneden zouden gaan naar de Peak tot Peak gondola. Dus we togen met goede moed op weg, een groene (eenvoudige route) route van een uur leek ons voor de eerste bergwandeling en gezien de tijd een goede keus. Helaas, of we hebben een bordje over het hoofd gezien, of de route was gewijzigd maar we liepen opeens op een zwarte (moeilijke) route en zijn dus helemaal naar beneden gelopen tot de Peak to Peak gondola. En het ging eigenlijk best goed. De gondola was een belevenis apart. Wat een prachtig uitzicht. Op. De Blackcomb Mountain hebben we wat gedronken en zijn we met een stoeltjeslift terug gegaan naar het dorp. Daarna restte ons een kleine wandeling door het super toeristische dorpje (denk aan Valkenburg) terug naar het hotel. Daar hebben we wat gedronken en wat uitgerust. Daarna zijn we naar het dorpje terug gelopen om te eten. Mexicaans dit keer. Daarna naar bed doodmoe maar zeer tevreden over onze prestaties. We hebben vandaag ruim 15 km gelopen!