Alcatraz

8 augustus 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag naar Alcatraz geweest, dit hadden wij in Nederland al geboekt, gelukkig maar want bij de kassa stond dat je kaartjes kon kopen voor bezoeken vanaf 26 augustus. Grappig om te zien hoe slecht mensen hun bezoek voorbereiden en dan zien dat ze pas weer 26 augustus het eiland op kunnen. In alle reisgidsen staat namelijk duidelijk het advies om vooraf te boeken. Eerst met de boot naar het eiland. Wat opvalt is dat er een groot aantal gebouwen helaas niet meer begaanbaar zijn. Ik had graag het contrast willen zien tussen de woning van de directeur en de cellen. We werden ontvangen door Ranger Jane die vertelde waar wij wat konden zien op het eiland en wat de huisregels zijn. Daarna gelijk door gelopen om de audiotour te gaan volgen, deze was ook in het Nederlands dus dat was voor Merlijne fijn. Tijdens de tour werd er verteld hoe het leven in de gevangenis er aan toe ging. zo speelden ze bijvoorbeeld een eigen vorm van bridge, met domino stenen omdat kaarten verboden waren! Ze verkochten zoveel souvenirs dat ik gehoopt had van dit spel ook een exemplaar te kunnen kopen maar helaas dat was er dan weer net niet! We hebben de cellen gezien van waaruit de grote ontsnapping plaatsgevonden heeft, best indrukwekkend!

Na het bezoek aan Alcatraz hebben we geluncht en wat rond gewandeld op Fishermanswarf en natuurlijk de zeehonden bekeken. Daarna nog een flink eind gelopen omdat we met de befaamde Cable car wilden. Daar stond echter een rij van anderhalf uur dus maar de gewone bus naar het hotel genomen! voor het diner weer naar onze autistische vriend geweest. Was weer heerlijk! En daarna...... tijd om naar bed te gaan!