Golden Gate Bridge en The Walt Disney Familiy Museum

7 augustus 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Na het ontbijt zijn wij gaan lopen naar de bus die wij nodig hadden om uit te komen bij de Golden Gate Bridge. Op de route daar naar toe was ook het Disney museum dus daar wilden wij een tussenstop maken. Eerst op zoek naar een kaartjes automaat, volgens de reisgids kon je ook een drie dagenkaart krijgen. Bij de automaat alleen maar een maandkaart a $ 80 en losse kaartjes. Op advies van een aardige dame hebben wij een kaartje gekocht in de bus. Dan konden wij drie uur lang gebruik maken van het openbaar vervoer. Overigens kennen ze hier ook het principe van een OV kaart met in en uitchecken maar je kan voor $2,25 dus een drie uurs ticket kopen. Je hebt in San Fransisco verschillende typen openbaar vervoer, naast de BART(sneltrein), een Metro, tram, gewone bus, electrische bus (trolleybus)  en natuurlijk de bekende Cable Car.

Afijn wij hebben een electrische bus genomen zoals wij kennen in onder andere Arnhem en Eindhoven, dus gekoppeld aan twee draden boven de weg. Bij elke hoek stopt de bus dus het duurt even voor je op bestemming bent. Net als de meeste Amerikaanse steden zijn kent San Francisco  allemaal rechte wegen en blokken. Een straat kan dus doorlopen van de ene kant van een stad naar de andere kant, wij zitten aan de 7th street die dus dwars door San Francisco gaat. Bij de halte aangekomen waar wij er uit moesten hebben wij nog een hele stuk gewandeld langs zo'n straat. Volgens goed gebruik een huizen boekje gehaald bij de plaatselijke makelaar. (jeetje wat zijn die huizen hier duur!) Bij de halte aangekomen waar de bus kwam naar de Golden Gate Bridge hebben wij even moeten wachten maar uiteindelijk zijn wij op onze plaats van bestemming gekomen. Ook hier moesten wij een stuk lopen om bij het museum terecht te komen. Er waren twee tentoonstellingen, één over het leven van Walt en één over de samenwerking tussen Walt Disney en Dali. Jeffrey en Pepijn zijn naar beide tentoonstellingen gegaan de rest alleen naar die over het leven van Walt. Het was een mooie interactieve tentoonstelling. Het begon uiteraard met de voorouders van Walt en Roy en vervolgens passeerde de hele Disney familie historie, naast de familie historie uiteraard alles over de passie van Walt, films zowel teken als live action films en het ontstaan van Disneyland. Het park waar wij maandag zijn geweest. In het museum stond ook een hele mooie maquette van het park. Er werd uitgelegd hoe tekenfims werden gemaakt, hoe de geluidseffecten werden toegevoegd enz. Kortom wij hebben ons prima vermaakt.

Daarna anderhalve mile gelopen naar de Golden Gate Bridge, aan het begin eerst wat gegeten en daarna de brug op tot halverwege. Indrukwekkende brug, natuurlijk vaak gezien in films en op televisie maar het heeft wel iets als je er zelf op staat.

Toe wij van debrug af waren zijn wij weer per bus naar downtown San Francisco gereden om daar te winkelen in één van de malls. Vlakbij de mall was een beginpunt van een cable car, een cable car wordt doormiddel van een kabel de heuvels van San Fransisco op getrokken. Wat grappig was om te zien dat onder aan de heuvel de tram omgedraaid moet worden. Dit wordt handmatig gedaan door twee medewerkers door middel van een draaischijf.

's Avonds heerlijk gegeten bij een Chinees aan de overkant van ons hotel met een schattige ober met zonder twijfel een stoornis in het autisme spectrum. Hij stond met zijn rug naar ons toe toen we binnen kwamen en toe hij zich omdraaide schrok hij zich een hoedje... 6 mensen in het hele kleine zaakje. Maar tot onze verbazing stond het eten in een vloek en een zucht op tafel. Het was één van de beste maaltijden deze vakantie. Tel daarbij op het opmerkelijke, en dus vermakelijke gedrag, van onze ober en jullie begrijpen dat het een gezellig diner was! (en ook nog eens heel goedkoop, met royale fooi voor de ober slechts 100 dollar voor 6 personen!).

1. Tanny de Visser:
    8 augustus 2015
    Wat ziet het er weer geweldig uit. Wij vonden San Francisco heel leuk. Dat draaien van de cable car hebben wij ook gezien. Ik ga vanavond naar Feyenoord, dat speelt met Michel Kramer en zal aan Valentijn denken. Vanwege stakingen van de politie worden er maar 3 wedstrijden gespeeld.
    Hopelijk hebben jullie nog veel plezier in de resterende dagen, want aan alles komt een eind en ook aan deze geweldige vakantie waar jullie je verdere leven met plezier aan terug zullen denken.