Onderweg naar Jasper

1 augustus 2017 - Jasper National Park, Canada

Vanochtend vroeg ontbeten in het restaurant van het resort. Wij gaan vandaag richting Jasper maar wij maken een tussenstop in Blue River voor een echte Blue River Safari, ongeveer anderhalf uur rijden vanaf Clearwater. Aangekomen hebben wij ons gemeld bij de receptie. Wij konden mee met de tour van 10:15 uur. Wij werden netjes omgeroepen en zijn met nog 8 ander personen in de boot gestapt. Grappig waar al die mensen vandaan komen, uiteraard Nederlanders maar ook mensen uit Duitsland, Italië en Engeland. Onze reisleidster Jamie nam ons mee op een boottocht opzoek naar beren. Er werd ons ook gevraagd of wij mee wilden kijken. Na dat wij het meer op waren gevaren zag een van ons een zwart stipje bewegen aan de waterkant en ja hoor een beer! En iets wat je eigenlijk niet vaker ziet, verderop liep nog een beer langs de waterkant. Beren zijn geen sociale beesten, ze leven alleen en proberen elkaar meestal te ontwijken. Heel zachtjes voeren wij langs de waterkant om ze te volgen. Tot onze verbazing, maar ook van die van Jamie zagen wij op eens een beer zwemmen in het meer. Hij was aan het zwemmen van de ene kant van het meer naar de andere kant. Wij zijn de beer gevolgd en wij hoorden aan zijn ademhaling dat hij het zwaar had. Was ook een behoorlijk stuk. Beren doen dit wel vaker bijvoorbeeld als er een andere beer in zijn buurt komt en hij geen zin heeft in een ontmoeting. Maar zo'n lange tocht dat zag je niet vaker. Afijn, hij is aangekomen en liep vervolgens op zijn gemak weer het bos in. Beren doen eigenlijk in het zomerseizoen niets anders dan eten om uiteindelijk de strenge winter door te komen. Het dieet van de zwarte beer bestaat vooral uit planten (knoppen en twijgen, bladeren, noten, wortels, vruchten, bessen en spruiten), maar hij eet ook vis, insecten, larven, honing, kleine tot middelgrote zoogdieren en andere gewervelden.​ De beer gaat in de winter in winterslaap en hun hartslag gaat terug naar 5 x per minuut. Beren paren, maar de zwangerschap wordt uitgesteld tot tijdens de winterslaap. Is het vrouwtjes niet in een goede condities dan blijven de bevruchte eitjes tot het volgende seizoen goed. Ze is drie maanden zwanger als de beertjes geboren worden die dan nog blind zijn en zo groot zijn als een hand. De beertjes gaan dan opzoek naar de borst van de moeder om zich te voeden. De beren blijven drie maanden bij hun moeder die tot die tijd in winterslaap blijft dus eigenlijk niets meekrijgt van de kleine beertjes. Zo tot zo ver de biologieles. Toen wij terug waren bij het begin punt zijn wij naar de auto gelopen en hebben onze reis voortgezet. Onderweg hebben wij gepicknickt om vervolgens weer snel door te rijden naar Jasper. Na aankomst in Jasper doorgereden naar onze hotel, ingecheckt uitgepakt en naar het centrumpje gereden van Jasper. Onderweg hadden wij van een aantal mensen te horen gekregen dat Jasper minder leuk is dan Banff. Dat belooft wat want wij vinden Jasper eigenlijk ook een hele leuke stad. Wij hebben wij gegeten bij Anything Else, een Griek die wat anders wilden aanbieden dan standaard Canadese gerechten. Angele een lekker stuk vlees en Arnold kip alles met een Griekse twist (wij zijn nog op zoek naar de Griekse twist ;-) ). Omdat wij morgen gaan wandelen in een gebied met veel beren hebben wij, op aanraden van diverse mensen, toch maar een spuitbus berenspray gekocht. Soort pepperspray maar dan voor beren. Wij hadden al eerder een berenbel gekocht. Ja familie Jehee goes wildlife. Daarna weer terug naar het hotel, en omdat wij wat dagen achterliepen met reisverhalen, drie verhalen geplaatst. Daarna gaan slapen, morgen weer vroeg op pad.

1. Toot Kautz:
    3 augustus 2017
    Ik krijg een beetje heimwee bij het zien van en lezen over jullie avonturen. Wij hebben indertijd, hoe dom kan je zijn, gewandeld langs een meer zonder belletje of spray, maar wel verse beren hopen..Lieve mensen, geniet, nog een fijne reis.