Longhouse Mesa Verde en Mexican Hat

27 juli 2015 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

We zijn vandaag weer vroeg opgestaan. Om 8 uur zaten we aan het ontbijt en nadat we uitgecheckt waren zijn we naar Wetherill Mesa, een ander deel van Mesa Verde National Park, gereden om wederom een klifwoning te bezoeken. Ditmaal “The Longhouse”. Om bij The Longhouse te komen moesten we eerst een flink stuk wandelen in een gebied waar half wilde paarden leefden. Maar helaas voor Merlijne hebben we ze niet gezien. Overigens zijn deze paarden in dit gebied gekomen tijdens de recessie. De eigenaren konden de beesten niet meer onderhouden en hebben ze vrij gelaten in het park. Hierdoor zijn ze best gevaarlijk. Ze zijn namelijk niet mensenschuw maar inmiddels wel verwilderd dus ze bijten en slaan. Na een flinke afdaling kwamen we aan bij The Longhouse. Deze klipwoning heeft evenveel kamers en Kiva’s als Cliff Palace, maar er woonden meer mensen namelijk 175. Verder was er een centrale buitenplaats te zien waar alle bewoners bijeen konden komen. Op deze plek was een geweldige akoestiek. Tijdens dit bezoek konden we ook achter de kamers doorlopen en kwamen bij een waterbron onderaan de rots. Op de foto hoe het eruit ziet na een bos brand.

Na de tour hebben we het park verlaten en zijn we naar Cortez gereden om te lunchen en boodschappen in te slaan. De komende dagen overnachten we in Mexican Hat (om van daaruit Monument Valley te bezoeken), een dorpje met 100 inwoners en verder niets.

Met de boodschappen in de auto en een volle tank benzine (kost hier bijna niets rond de 3 dollar voor een gallon, gelukkig maar want we rijden enorm veel!) gingen we op weg naar Mexican Hat. Dit dorp heet zo omdat er vlak bij het dorp een rots is die de vorm heeft van een Sombrero. Het was een saaie tocht. Tussendoor zijn we nog gestopt bij het 4 statenpunt! Dit is het enige punt in Amerika waar 4 staten namelijk: Utah. Arizona, New Mexico en Colorado elkaar raken. Het 4 statenpunt ligt op het grondgebied van de Navajo’s. Dit volk weet het toerisme goed uit te buiten! De entree bedroeg maar liefst 5 dollar per persoon. Daarvoor mocht je in de brandende zon bij zo’n 40 graden wachten in een lange rij tot je op de foto mocht op het 4 staten punt. Dat hebben we dus maar niet gedaan, wel leuke andere foto’s gemaakt. Rond het punt wemelde het van de souvenir kraampjes. Later vonden we op een internet een blog van iemand die zowel Monument Valley als het 4 statenpunt beschrijft als een “Tourist-trap” en ik kan niet anders dan dit beamen.

Bij het hotel aangekomen leefden de kinderen op er was toch internet, terwijl we dachten dat dit er niet was, weliswaar maar 1 device per kamer maar toch! De kamers zijn armoedig. We hebben geen koelkast en geen koffiezetapparaat.  Onze badkamer kan er nog mee door maar bij Valentijn er Merlijne komt er een …straaltje uit de douche en trekt de WC nauwelijks door en bij Pepijn en Jeff loopt het bad niet leeg. Vervolgens bleek juist nu het internet “down” te zijn en was het ook nog eens vreselijk warm. Eerder hadden we inmiddels op internet al gelezen dat er in Monument Valley niets bijzonders te doen is  zonder een guided tour. Zo’n tour kost algauw 100 dollar per persoon. Een beetje te duur! Kortom het humeur van ons allen daalde tot het minpunt zeker omdat we in dit verlaten oord 2 dagen moeten verblijven! Angele heeft nog gekeken of we al een dag eerder naar onze volgende bestemming konden gaan maar ook dat was niet mogelijk. Dus hebben we onszelf bij elkaar geraapt en besloten er het beste van te maken. Het kan immers niet altijd meezitten. Pepijn was blij dat er in ieder geval wel een TV was zodat hij lekker kon “buizen” en Angele was blij dat er een wasmachine was. Kon ze fijn wassen! Voordeel dat het zo warm was, de was was binnen een uur droog!

Dit verlaten oord heeft ook maar 2 restaurants (als je het zo wilt noemen, cafetaria is een betere benaming) dus besloten we maar te eten in het restaurant van het hotel.  Laten we het er op houden dat we beter gegeten hebben. Na het eten zijn we allemaal naar de kamer gegaan om te lezen of TV te kijken.

1. Marleen:
    30 juli 2015
    Blijft leuk om met jullie mee te lezen. Al lees ik meestal een paar verhalen achter elkaar. Hoop dat jullie nog veel mooie dingen meemaken en dat jullie ook op deze plek er idd het beste van maken!