Monument Valley en omgeving Mexican Hat

28 juli 2015 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

Omdat het een lange dag leek te worden, er was immers weinig te doen in de omgeving, mochten de kinderen uitslapen. Om 10 uur was iedereen uit de veren. Na het ontbijt zijn we richting Monument Valley vertrokken. Omdat dit ook Navajo grondgebied is, was onze nationale parken pas niet geldig en moesten we dus entree betalen, 32 euro. Dat voelt een beetje zuur als je weet dat er niet veel meer is dan een Visitors center met een uitkijkpunt en een restaurant met klein museum. Vanaf het Visitors Center is er een 26 km onverharde scenic road het park in. Alle andere gebieden zijn voor publiek afgesloten tenzij je voor fors geld een guided tour doet. Deze scenic road wordt afgeraden voor auto’s zonder 4 wiel aandrijving en voor  rental cars omdat je volgens het huurcontract niet verzekerd bent voor schade als je op een onverharde weg rijdt. Het verhaal gaat dat de Navajo’s de weg expres slecht onderhouden om op die manier toeristen te demotiveren de weg te rijden, zodat ze een duur betaalde guided tour nemen.  Wij zijn naar het uitzicht punt gereden en hebben vanuit daar de omgeving bekeken. Monument Valley is best mooi en we hebben erg genoten van het aanblik van alle eigenwijze toeristen die met gewone auto’s de scenic drive toch gingen rijden en dus vast kwamen te staan. Leedvermaak noemt men dat! Verder hebben we het museum bekeken en de uitgebreide giftshop. Tenslotte hebben we hier geluncht. Dat was wel een erg leuke ervaring. Lekker eten en een geweldig uitzicht. Na de lunch zijn we het park uitgereden. Vlak naast het park ligt het Gouldings hotel. Harry en Mike Goulding begonnen in de twintiger jaren een trading post en sloten vriendschap met de Navajo’s. Toen de zaken in de dertiger jaren slechter gingen vanwege de grote depressie wist Harry Goulding Hollywood (John Ford) te overtuigen van de charme van Monument Valley. Vanaf dat moment is Monument Valley verschillende malen het decor geweest van speelfilms. De trading post bestaat nog steeds maar is uitgebreid met een hotel, restaurant en museum. In dit museum tref je een replica aan van het huis van de Gouldings, de trading post en foto’s, scripts etc. van de films die gefilmd zijn in Monument Valley. Verder stond de hut van John Wayne op het terrein. Eigenlijk was dit misschien wel het leukste deel van Monument Valley.

Inmiddels was het rond 2 uur, te vroeg om naar het hotel te gaan. We zijn dus doorgereden naar Gooseneck State Park. In dit park kon je zien hoe de San Juan River een diepe bedding in de bergen heeft uitgeslepen. Indrukwekkend! Wij zijn ook nog gereden langs de rots waar de plaats Mexican Hat naar vernoemd is. Aangezien er verder echt niets meer te zien was in de omgeving zijn we maar terug gereden naar het hotel. Het internet is, tot ergernis van ons allen, nog steeds down. Dus restte ons niet veel meer dan lezen, en tv kijken. Eén voordeel we kunnen allemaal uitrusten zodat we vanaf morgen weer helemaal fit zijn!

Rond 7 uur zijn we teruggereden naar Gouldings en hebben we daar gegeten. Gelukkig stukken beter dan gisteren in ons hotel.

Na het eten weer naar de kamer! En morgen….. met gierende banden naar Page, Lake Powell. Hier komen we NOOIT meer terug!