Onderweg naar Page

29 juli 2015 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Na het ontbijt vertrokken richting Page, Lake Powell. In Amerika is niets wat je er van verwacht. Wij hadden het idee naar een Zell am See achtige plek te gaan, een groot meer met veel toerisme en gezelligheid en in het boekje met de reisbeschrijving stond dat er zelfs een “binnenstad” was. Kortom we hadden er zin in! Eindelijk weer de bewoonde wereld. Helaas we kwamen bedrogen uit…. Lake Powell is een prachtig turquoise meer maar er is nauwelijks toerisme omheen te vinden. Er liggen 2 jachthavens aan en thats it! En de wandeling rond het meer (of althans langs het meer want het meer heeft een omtrek van ruim 3000 km en zo goed is onze conditie nu ook weer niet!) zat er ook niet in want er liggen geen wandelpaden langs het meer. De “binnenstad” was niet veel meer dan een grote supermarkt met daarom heen wat kleinere winkeltjes. Het goede nieuws: het hotel is goed, er is weer internet en er is een ruime keuze aan restaurants.

Omdat de reis niet lang was en we weer in een andere tijdszone terecht zijn gekomen (het is hier 1 uur vroeger, tijdsverschil met Nederland is 9 uur) waren we te vroeg om in te checken. Dus hebben we in het hotel geïnformeerd naar de toeristische mogelijkheden in de omgeving. We zijn vervolgens naar het Visitors Center gereden en hebben daar kaartjes gekocht voor een guided tour over de Glenn Canyon Dam. We hadden nog wat tijd en zijn dus gaan lunchen in één van die vele restaurants. Pepijn en Valentijn namen pizza. Ze overwogen nog er samen één te delen maar ze waren bang dat dat te weinig was. Nou…. Er kwamen toch pizza’s op tafel, daar hadden we met z’n allen van kunnen eten. En ze waren erg lekker. Merlijne had iets Mexicaans en de rest zat aan een overheerlijke gezonde salade, zodat er nog wat plek over was om de jongens van hun pizza af te helpen want die keken best een beetje benauwd.

Het bezoek aan de Glen Canyon Dam was indrukwekkend. De dam is een betonnen boogstuwdam op de Colorado rivier van 216 meter hoog (178 meter boven de rivier), 475 meter lang en 91 meter breed. Deze dam is de op 4 na grootste van de VS en is gebouwd voor wateropslag en stroom te genereren (hij levert energie aan 400.000 woningen). De kosten van de bouw bedroegen ongeveer 140 miljoen maar de opbrengsten komen nu al over de 3 miljard heen. Met recht een goede investering. De bouw van de dam heeft in totaal 10 jaar geduurd (van 1956-1966). Voordat we naar binnen konden moesten we door poortjes en tassen en dergelijke mochten niet mee. Zware beveiligingsmaatregelen (zwaarder dan op het vliegveld!). De tourguide was doorlopend aan het tellen of iedereen er was en er niemand achterbleef. Er werd ons vooraf verteld dat we geen beveiligingsmaatregelen mochten fotograferen en ook geen vragen mochten stellen over beveiliging. Ook praten of vragen stellen over bommen etc. mocht niet! Bij wangedrag zou je onmiddellijk van de dam verwijderd worden… Op de dam was het echt heel warm. Volgens de guide 10 graden warmer dan beneden.

Naast de dam ligt een boogbrug. Deze brug behoort ook tot één van de hoogste bruggen in de VS. De hoogte ten opzichte van de rivier is 200 meter en de spanwijdte is 313 meter. U.S. route 89 loopt over de brug heen. Voor de brug gebouwd was moest men 192 km rijden om aan de andere kant van Lake Powell te komen! De brug is in San Fransisco gemaakt en daar eerst in elkaar gezet om te zien of alle delen compleet waren. Toen dat het geval bleek te zijn hebben ze de brug weer uit elkaar gehaald en in Page weer opgebouwd. De bouw bedroeg 2 jaar (1957-1959).

Na het bezoek aan de dam zijn we nog even naar Lake Powell gereden. Maar er was echt niets te beleven. Arnold en Angele baalden daar wel een beetje van! Die willen wel weer wat actie na die luie dagen! We zijn naar het hotel gereden om in te checken en op naar de kamers waar we gelukkig weer internet hadden. De kids hoorde je dus niet meer! Rond etenstijd had eigenlijk niemand echt zin (die pizza’s lagen nog steeds zwaar op de maag!). Pepijn en Jeff hebben iets gehaald in de super. De rest is toch uit eten geweest bij een Thai. Lekker soep gegeten! Daarna weer naar het hotel om lekker te douchen en te slapen!

1. Tanny de Visser:
    31 juli 2015
    Wij vonden de dam ook heel indrukwekkend. Toen wij er waren was er ook niets te beleven. dat is dus niet veranderd. Als jullie nog naar Santa Barbara gaan, stel je daar ook niet te veel van voor. Bij ons bezoek waren er geen strandtentjes of i.d. Het zou leuk zijn als de stranden een beetje worden aangekleed. De foto's zijn weer geweldig. Sommige foto's hebben wij ook gemaakt op dezelfde plekken. We moeten ze na de vakantie maar eens vergelijken. Kunnen we zien of er iets veranderd is. We waren gisteren bij Jan en El. Ik moet de groeten doen van allemaal. Wij missen jullie!