Mesa Verde National Park

26 juli 2015 - Mesa Verde National Park, Colorado, Verenigde Staten

Vandaag hadden wij om elf uur onze eerste rondleiding staan, namelijk een rondleiding door Cliff Palace, dus eerst is er uitgeslapen en na het ontbijt zijn wij naar Cliff Palace gereden. Dit was een ritje van ongeveer een half uur door het park. Wat opvalt is dat er hele stukken met bos is verbrand. Echt zonde maar onder de bomen groeit er weer van alles.

Om 11 uur precies begon een Ranger met de uitleg. Was echt een leuk verhaal! De rondleiding startte met afdaling langs een hele steile smalle trap naar beneden. Beneden aangekomen legde de Ranger uit hoe Cliff Palace is ontdekt, door twee cowboys in 1880 die er ook de naam Cliff Palace aan hebben gegeven omdat het lijkt op een paleis, maar de ranger vertelde ook dat ze eigenlijk heel veel niet weten.

Cliff Palace bestaat uit 21 Kiva's en 150 kamers en er woonde ongeveer 100 indianen. Alles is gebouwd in grotten en van bovenaf niet te zien. De toegang was via smalle trappetjes. De "deuren" naar de verschillende kamers waren erg klein, dit was om de warmte en insecten buiten te houden. Wat vreemd is en waar geen verklaring voor gevonden is is dat er door het complex een muur is gebouwd dit het dorpje in tweeën splitst. Er zijn allerlei theorieën waarom dit was, onder andere om de "elite" te scheiden van het gepeupel.

Na rondgekeken te hebben zijn wij weer naar boven gegaan via een steile stenen en houten trappetjes. Pepijn vindt al die trappetjes maar niks maar heeft het toch allemaal gedaan en is helaas nog niet over zijn angst heen.

Met de auto hebben wij de Mesa Top loop afgereden. Langs deze route liggen allemaal Kiva's en pithouses. Daarna zijn wij op een leuke picknick plaats gaan lunchen.

De volgende bezichtiging was de Spruce Tree House. Net als Cliff Palace een dorpje in de rotsen gebouwd. Was ook weer een flinke tocht naar beneden.  Hier waren ongeveer 130 kamers en 8 Kiva's. Hier konden wij doormiddel van een trap een Kiva in. Een Kiva is een ronde kamer meestal in de grond gemaakt en werd onder andere gebruikt voor (religieuze) bijeenkomsten.

Toen wij weer naar boven waren gelopen zijn wij de museum in gegaan waar je heel goed kon zien wat de ontwikkelingen waren in de loop van de jaren. In het museum was ook een overzicht van de bosbranden die er de afgelopen jaren zijn geweest. Een aantal Kiva's en huizenzijn helaas verbrand, maar door de branden zijn ook weer andere archeologische vondsten naar boven gekomen.

De kinderen zijn terug gegaan naar het hotel om te chillen. Wij zijn nog naar Stephouse gegaan dat weer in een ander gedeelte van het park ligt. Ook dit is een huis in grotten gebouwd. De wandeling hierheen was weer prachtig, het was hier heel rustig dus je kon echt de stilte horen. Morgen gaan wij weer deze kant op om samen met een Ranger naar Long House te gaan.

's Avonds weer uit eten geweest in het restaurant van het hotel.

1. Tanny:
    27 juli 2015
    Jullie zien fantastische dingen, maar ik denk niet dat dit een reis voor senioren is. Als wij mee waren gegaan, zouden we regelmatig zijn afgehaakt en dat is zonde. Wij zullen het moeten doen met jullie verhalen en foto's, maar dat is voor ons al genoeg. Wij genieten nu van veel regen en een zomerstorm. Dat is weer eens iets anders! Wij zijn gisteren uren bezig geweest met het opruimen van boomtakken en halve bomen die op het gras waren gewaaid.
  2. Toot Kautz:
    27 juli 2015
    Wat een interessante dingen zien jullie! In het begin herkenden wij diverse plekken, waar wij ook geweest zijn. Maar de laatste dagen is het geheel nieuw voor ons. Hebben ook begrepen, dat jullie niet van honger omkomen....