Onderweg naar Mesa Verde

25 juli 2015 - Mesa Verde National Park, Colorado, Verenigde Staten

Om te beginnen willen we laten weten dat we het heel leuk vinden dat jullie reacties geven op ons blog! Op die manier houden we toch een beetje contact met jullie want 4 weken weg van huis zonder familie, vrienden en kennissen is best lang!

Vandaag zijn we vertrokken naar Mesa Verde. Een korte rit dus de kinderen mochten uitslapen (pas om 9 uur ontbijten in plaats van 8 uur! ). Na het ontbijt zijn we vetrokken en hebben we een tussenstop gemaakt bij Newspaper Rock Historic Monument. Dit is een rots met honderden tekeningen die in de wand gegraveerd zijn. De oudste zijn wel 2000 jaar oud. Erg indrukwekkend.

Na de stop doorgereden. Inmiddels hadden we wel weer trek maar zagen in de verste verte geen mogelijkheid om te picknicken. Gelukkig reden we Cortez binnen en zagen daar een Burger King. Valentijn was het er eigenlijk niet zo mee eens maar we zijn er toch maar gaan eten omdat we dachten dat dit het enige restaurant was. Toen we na de lunch verder reden bleek echter dat er verderop ook een McDonalds zat en een aantal andere ketens.

Aangekomen in Mesa Verde National Park zijn we eerst naar het Visitors Center gereden om informatie te halen over het park. Mesa Verde is het enige nationale park waarbij het niet gaat om de natuur maar vooral om de cultuur en archeologische vondsten. Al ruim 10.000 jaar gelden bedreven de Anasazi hier al landbouw en vanaf 600 na Chr. woonden de mensen hierin in zogenaamde pithouses. Dit zijn uitgegraven putten afgedekt met struikgewas en klei bestaande uit 1 kamer. De pithouses lagen bij elkaar en zo vormden de bewoners een gemeenschap. Later ging men stenen gebruiken en was men in staat om verdiepingen te bouwen. Uiteindelijk gingen de bewoners vanaf 1200 wonen in zgn klipwoningen. Deze klipwoningen kun je alleen bezoeken onder leiding van een gids dus hebben we in het Visitors Center ook kaartjes gekocht om deze woningen morgen en overmorgen te bezoeken.

Na de stop bij het Vistors Center zijn we naar het hotel gereden om in te checken. Het hotel ligt midden in het park op de top van de berg en kijkt uit over het dal! Echt prachtig! We hebben uitgepakt en wat gedronken en zijn toen in de auto gestapt voor een eerste verkenning. We hebben een relatief korte wandeling gemaakt  op de Mesa top langs enkele pithouses. Het is fascinerend om daar tussen de ruïnes te lopen en je te realiseren hoe oud dit allemaal al is.

Na in het hotel weer wat gedronken te hebben was het tijd om te eten. Ook het restaurant kijkt uit over het dal. Het eten was goed maar het uitzicht nog veel beter. Met volle buikjes was het tijd om naar de hotelkamer te gaan voor nog een drankje en een goede nachtrust, maar toen Arnold het balkon op liep om de zonsondergang te fotograferen trof hij op nog geen 4 meter van ons balkon 2 Elks aan. Een Elk is één van de grootste hertachtigen en verwant aan het rendier. We wisten niet wat we zagen, hebben de kinderen dus meteen gewaarschuwd en zeker een kwartier gefascineerd staan kijken. Helaas zijn de foto's te slecht om te plaatsen! Toen was het echt tijd om lekker te gaan slapen!

Het internet is hier overigens erg slecht dus het kan zijn dat jullie langer dan gewoonlijk moeten wachten op een verhaal. Hierna gaan we naar Monument Valley (maandag en dinsdag) daar hebben we geen internet (de kinderen zijn nu al in paniek, wat moeten ze dan doen in het hotel?) Dus kunnen jullie misschien vandaag en anders pas woensdag weer nieuws van ons verwachten!