Onderweg naar Sequioa & Kings Canyon National Parks

16 juli 2015 - Sequoia National Park, California, Verenigde Staten

Gisteren hebben wij collectief besloten om vandaag toch de lange route te nemen van ongeveer 7 uur. De reden hiervan was dat deze route ons langs de belangrijkste bezienswaardigheden brengt in zowel Kings Canyon als die van Sequioa National Park, Deze twee parken lopen in elkaar over. Aantal Miles is rond de 169 dus dat belooft weer veel stijgende wegen en veel bochten en inderdaad dat was ook zo.

Om half negen vertrokken wij vanuit Oakhurst richting Fresno. Dit was een redelijke normale weg. Heel bijzonder was het landschap. Helemaal geel en kaal met hier en daar een berg. Vlakbij Fresno werd het allemaal weer groener, klopt ook wel omdat dit gebied een belangrijke landbouw gebied is. Veel fruitbomen langs de weg onder andere amandel, abrikoos, nectarine, perzik en pruimen bomen.

Helaas zijn wij verkeerd gereden maar op weg geholpen door een vriendelijke medewerker van een benzinestation. Ik zeg altijd bij twijfel rechtdoor rijden, maar dat was in dit geval verkeerd. Er stond een bordje die wij helaas niet hadden gezien. Uiteindelijk reden wij Kings Canyon National Park in. Waanzinnig wat een mooi gebied is dit en het werd gaandeweg steeds mooier. Omdat wij een jaarkaart hebben voor de parken mochten wij om de rij heen rijden en onze weg vervolgen. Netjes de route gevolgd en wij kwamen uiteindelijk uit op de Generals Highway 198 terecht.

Tijdens een foto stop kwamen wij er achter dat wij toch iets over het hoofd hadden gezien, we hadden namelijk eerst de 180 richting de Giant Grove moeten nemen. Wij zijn terug gereden om in Giant Grove te gaan kijken naar de General Grant boom, de derde grootste boom in de wereld, 81 meter hoog en 33 meter in omtrek, In Amerika bekend als de nationale Kerstboom. Echt indrukwekkend!

Daarna weer terug richting Sequioa National Park. Onderweg zijn wij gaan picknicken in het bos om vervolgens richting een andere bekende boom te gaan de General Sherman Tree. Op een gegeven moment werden wij tegen gehouden door wegwerkers, na vijf minuten mochten wij doorrijden, althans wij mochten achter een wagen aanrijden. Geen idee wat de reden was want er werd totaal niet aan de weg gewerkt. Blijven rare mensen die Amerikanen. De General Sherman Tree is het grootste levende organisme op aarde. Men schat dat hij tussen de 2300 en 2700 jaar oud is, hij heeft een diameter van 11 meter en een hoogte van 84 meter.

Op de foto's komt niet goed over hoe groot hij is. Elk jaar groeit deze boom breder en wat er bij komt is net zoveel hout als een gewone 20 meter hoge boom. Als je hem zou omhakken dan heb je genoeg hout om 85 huizen mee te bouwen. In Amerika zijn de meeste huizen van hout gemaakt en daarom waren ze bang dat deze reuze bomen allemaal omgehakt zouden worden en is het een beschermd natuur gebied geworden. Wat ook een bijzonder weetje is, is dat de park service de afgelopen 10 jaar al twee keer het terrein rond de Sequioa bomen heeft verbrand. Deze bomen kunnen hier prima tegen, en sterker nog hierdoor gaan de dennenappels open en kunnen de zaden ontkiemen. Zouden ze dit niet doen dan groeien er geen nieuwe Sequioa bomen meer in dit gebied. Was trouwens een pittige wandeling van 700 weer terug omhoog tegen de helling op.

Wij zijn vervolgens op pad gegaan naar ons hotel de Comfort Inn & Suites Sequoia Kings Canyon in Three Rivers. Was een tocht van ongeveer een uur de berg af met hellingen van 7 tot 8% met heel veel bochten en haarspeldbochten. Uit eindelijk kwamen wij Three Rivers in rijden wat in een dal ligt. Het leek een beetje op het einde van de wereld, je verwacht elk moment een bord dat je niet verder kan. Misschien hebben wij nog niets alles gezien maar veel valt hier waarschijnlijk niet te beleven. Ons hotel zag er prima uit. Om zeven uur zijn wij met zo'n alleen gaan eten bij een grill restaurant. Morgen gaan wij weer de berg op om te gaan wandelen in het Sequioa Park.

Oh ja Pepijn stond opeens onder de brug. Is hij dan toch gesprongen?

Dit is onze auto, een Dodge Caravan.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tanny de Visser:
    17 juli 2015
    Die grote bomen zijn inderdaad geweldig. Toen wij er waren lag er sneeuw in het park en liep ik op slippers. Ik had in september niet op sneeuw gerekend. De foto 's zijn erg mooi.